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坂本 ファーンFern Sakamoto


教員の教育・研究活動報告

役職/職名 講師 所属 外国語学部 英米語学科
ふりがな さかもと ふぁーん 生年 1978年
学歴 オーストラリア国立大学アジア研究学部日本語学科 卒業
オーストラリア国立大学理学部科学科 卒業
マッコリー大学大学院応用言語学研究科TESOL専攻修士課程 修了
マッコリー大学大学院応用言語学研究科博士 在籍
学位 B. Sc. (Chemistry) (The Australian National University)
B. Asian St. (Japanese) (The Australian National University)
M. App. Ling. (TESOL) (Macquarie University, Australia)
研究分野 異文化コミュニケーション
英語教育
研究テーマ Global competence and FL education in Japan
ICC in EMI courses
PLN for in-service high school English teachers in Japan

主な研究業績

著書

題名 単・共 発行日 発行所名 備考
Interdisciplinary pedagogical approaches to intercultural competence development 2020 Cambridge Scholars Publishing Edited volume (Ed. C. Poteau)
Chapter Title: Fostering intercultural communicative competence in an English for academic purposes course

学術論文

題名 単・共 発行・発表日 発行雑誌又は発行学会等の名称 備考
Designing an effective EAP course: A PBL approach 2021 (forthcoming) The Asian ESP Journal / TESOL Asia (Australia) & English Language Education Journal Group
Weaving critical thinking and digital literacy skills into a Japanese university EAP course 2020 (forthcoming) OnCUE Journal / JALT
Innovations in EAP material design 2018 OnCUE Journal / JALT
Anxiety and intercultural communication competence in foreign language education in Japan 2018 AGO International Review of Cultural, Linguistic and Literary Studies 9(17) / University of Messina
Facilitating learner autonomy in university English classes 2018 Academia 103 / Nanzan University
Active learning: Designing an academic English course 2018 Academia 103 / Nanzan University
Global communicative competence in Japan: Learner needs and pedagogical implications 2018 Proceedings of the 9th International Conference on Language, Education, and Innovation / ICSAI
Project-based learning for global communicative competence 2017 Transformation in language education / JALT
Teaching intercultural competence: More than just culture 2015 JALT2014 Conference Proceedings / JALT
Taking the language classroom into the real world 2015 ことばの世界 7 / 愛知県立大学
専攻言語・第2外国語における外国語到達目標とCan-doリスト作成に向けて 2015 ことばの世界 7 / 愛知県立大学
Academic listening: Encouraging autonomy 2014 The Language Teacher / JALT

学会発表等

題名 単・共 発行・発表日 発行学会等の名称 備考
Supporting teachers through professional learning networks 2020/01/05 The 18th Hawaii International Conference on Education / HICE
East meets West 2019/11/17 International Communication and Community Development Conference / Notre Dame Seishin University
Global competence needs of foreign-language learners in Japan 2019/11/09 SIETAR Annual Conference / SIETAR Japan
Global citizenship through EAP 2019/11/02 45th Annual International Conference on Language Teaching / JALT
Fostering critical thinking and digital literacy skills in a Japanese university academic English course 2019/09/21 JALT CUE & BizCom ESP / JALT
An intercultural competence-oriented approach to EAP 2019/06/26 AsiaTEFL International Conference / AsiaTEFL
Fostering ICC in EMI courses 2019/05/18 PanSIG / JALT
Intercultural learning in foreign-language education: Facilitating self-discovery 2019/05/16 The Asian Conference on Language Learning / IAFOR
Creating an academic English course that promotes active learning 2019/01/08 Hawaii International Conference on Education / HICE
Encouraging autonomy in Japanese foreign-language classes 2018/09/07 Independent Learning Association Conference / ILA
Teaching intercultural communicative competence in an EAP course 2018/08/10 SIETAR Japan World Congress / SIETAR
Active learning in the academic English classroom: Material design 2018/06/28 MAAL/HAAL/Asia TEFL 2018 International Conference
Global communicative competence: What is it and how can we teach it? 2017/11/18 43rd Annual International Conference on Language Teaching / JALT
Innovations in EAP: Material Design 2017/10/12 CUE ESP Symposium / JALT
English language learner perceptions of global communicative competence 2017/10/07 SIETAR Annual Conference / SIETAR Japan
PBL for global communicative competence 2016/11/28 42nd Annual International Conference on Language Teaching / JALT
Building confidence and communicative competence 2015/08/24 大学英語教育学(JACET)中部支部 2015 年度秋季定例研究会
多言語による PBL 授業の可能性 -『あいちものづくり・学生共同プロジェクト』の教育実践から 2015/08/07 第18回言語教育研究会 / 愛知県立大学
Teaching intercultural competence: More than just culture 2014/11/23 40th Annual International Conference on Language Teaching / JALT
専攻言語・第2外国語における外国語到達目標とCan-doリスト作成に向けて 2014/08/07 第16回言語教育研究会 / 愛知県立大学
Getting students to think and go global at Aichi Prefectural University – an integrated approach 2013/10/12 2nd JALT OLE SIG Conference / JALT Invited keynote

主な教育上の業績

大学教育の改善に関する活動

活動事項 年月 備考
JICA training workshops 2014-2017 Coordinated student volunteers to prepare and lead annual training workshops in coordination with JICA
Heart of Japan project 2016 Coordinated students (in cooperation with Aichi Tourism Board) to develop an Aichi guidebook
http://www.for.aichi-pu.ac.jp/icotoba/publication/item/2015/02/nagoya_guidebook.pdf
UNESCO World Conference on ESD Booklet 2014 Coordinated students (in cooperation with UNESCO) to prepare and publish a handbook for UNESCO conference participants
http://www.for.aichi-pu.ac.jp/icotoba/publication/item/2015/02/nagoya_guidebook.pdf
Aichi Prefectural University e-portfolio WG 2013 Working group established to formulate achievement goals for all students in the department of foreign studies.

作成した教科書

教科書名(対象講義名) 単・共 年月 備考
Academic English A4 (2nd Edition) 2019/04/02
Academic English A3 (2nd Edition) 2019/04/02
Academic English A2 (2nd Edition) 2019/02/02
Academic English A1 (2nd Edition) 2019/02/02
Academic English A4 2018/04/01
Academic English A3 2018/04/01
Academic English A2 2018/02/25
Academic English A1 2018/02/16
Short Essay Writing Course Book 2017/01
Word Power Student Book 2014/03
Survival English Course Book 2014/03
J-Ambassador Course Book 2014/03/20

主な職務上の業績

社会的活動等

活動事項 期間(年月) 活動機関名
JALT PCP Reviewer 2017-2018 JALT

所属学会

所属学会名称

所属学会名称
Society for Intercultural Training Education and Research (SIETAR)
Japan Association for Language Teaching (JALT)
Asia TEFL
ICC Global
グローバル人材育成教育学会

所属学会役員歴等

所属学会及び役員名 期間(年月) 備考
SIETAR Japan Chubu Chapter Program Director 2020-
SIETAR Japan Newsletter Editor 2019-

主な職歴

期間(年月) 事項 備考
2017年4月-2020年3月 南山大学外国語学部英米学科専任講師
2013年3月-2017年3月 愛知県立大学外国語学部グローバル人材育成推進室常勤講師

受賞学術賞

受賞事項 年月 備考
異文化コミュニケーション学会年次大会賞 2017/10/08

科学研究費等外部資金採択実績

名称 題名 機関名(採択時) 年度 備考
科研費 
基盤研究(C)
Global competence needs of foreign-language learners in Japan JSPS 2019-2021 研究代表者
科研費 
基盤研究(C)
Creating a professional learning network (PLN) for Japanese English teachers JSPS 2019-2022 研究分担者
Nanzan University Pache Research Subsidy 1-A-2 Global communication competence and global jinzai Nanzan University 2019 研究代表者
Nanzan University Pache Research Subsidy 1-A-2 Intercultural communicative competence in an English for academic purposes course Nanzan University 2018 研究代表者
Nanzan University Pache Research Subsidy 1-A-2 Global communicative competence in Japanese university English classes Nanzan University 2017 研究代表者

主な担当科目と授業の改善と工夫

主な担当科目名 対象学部・学科

担当科目名 対象学部・学科
Essay Writing 1 英米語学科
Essay Writing 2 英米語学科
Essay Writing 3 英米語学科
Essay Writing 4 英米語学科
異文化コミュニケーション1 英米語学科
異文化コミュニケーション1 英米語学科
Communicative Discussion 1 英米語学科
Communicative Discussion 2 英米語学科

授業の改善と工夫

改善と工夫内容
In all my classes, I strive to establish a comfortable student-centred environment. I aim to help learners deepen their subject knowledge, improve their skills (linguistic and otherwise), develop autonomy and metacognitive abilities, and enhance their intercultural competence. In the coming year I would like to rise to the challenge of incorporating more technology into my courses in a way that is beneficial and easy to use.