グローバルナビゲーションへ

本文へ

ローカルナビゲーションへ

フッターへ



ホーム > 英語教員ワークショップ NUFS Workshop > 英語教育に関するよくある質問 FAQ about ELT

英語教育に関するよくある質問 FAQ about ELT



FAQ & Answers

英語教育に関するよくある質問とワークショップ講師による回答(PDFファイル)です。
Frequently asked questions about English Language Teaching (ELT) and answers by the workshop instructors.

1. Assessment 評価

自己評価はなぜ必要なのですか?Is it good to let students evaluate their development of writing by themselves?

やる気を高めるための評価はどのように行いますか? I wonder how you assess the students.

CLTにおいて、生徒の評価には評価基準を設けるべきでしょうか。Ideally, should we use the same standard for assessment?

スピーキングの評価をどのようにするのか教えてください。I wanted to know more about how teachers evaluate student’ speaking abilities.

ルーブリックとは何ですか?Please give more information about making rubrics.

コミュニケーションの評価はどのようなものでしょうか。 I would like to hear about assessment methods other than tests.

リーディング能力を測るテストの作成はどのようにしたらいいのでしょうか。It is not easy for me to make a test which can assess students’ reading ability.

2.Extensive Reading 多読

Q: 中学校で多読はどうやって取り入れたらいいの? How do I introduce ER and prepare books in JHS?

Q: 英語学習初心者におすすめの多読用教材はありますか?Any recommendation of books or website articles for beginners like 1st year students in junior high schools or those who have difficulties in reading alphabet?

Q: 自分のレベルより難しい本を読みたがる生徒にはどう対処したらいいですか?How do you recommend easier books to students who want to read too difficult books for them?

Q: 中学生に多読を宿題とすることについてどう思われますか?Do you think homework of extensive reading you do can be a burden if junior high school students do the similar thing?

Q: 一年の中でいつ多読を始めたらいいでしょうか?When do teachers introduce Extensive Reading class in schools?

Q: 小学生レベルの生徒にはどうやって多読を導入したらいいでしょうか?What suggestions do you have for mid-beginners of elementary students for extensive reading?

Q: 多読授業を始めるためには費用がどれほどかかりますか?How much are the initial start up costs of implementing a side reader/ ER program at my school?

Q: 多読と精読の両方が必要と思われますが、バランスはどうしたらいいですか。I am wondering about the balance between extensive reading and intensive reading.

Q: 多読において未知語が2%以上あっても有効ですか?Can readings with more than 2% new words be useful?

Q: 多読の授業でパフォーマンステストをさせるのは適当でしょうか?If in the test, is it possible to do a performance test? Which points should teachers care about?

Q: 高校生の多読に適当なフィクションには何がありますか?What fiction books would or could be good for 16-17 year olds?

Q: 多読のレベル別にタイトルを表示したウエブサイトを教えてください。Tell me website list of extensive readers classed by level, please.

Q: 多読を始めるにあたり、レベル別のシリーズはどれ位そろえる必要がありますか?How much do I need if I get graded reader series?

Q: 多読の授業で評価の方法を教えてください。Tell me about grading the students and more about the class dynamics.

3. Motivation 動機付け

Q: やる気を高めるために、各生徒の長所はどうやって見つけますか?What are our students’ strengths?

Q: ルーブリックは生徒のモチベーションアップのためですか?Although you said that you usually give students grades, full-marks or failure-marks on writing, don’t you use rubrics to find out students’ strength and/or weakness?

Q: 生徒から否定的なコメントは教師のやる気が失せると思いますが。What happens if a respected reader sometimes gives us negative feedback? Would that make us more or less motivated?

Q: 生徒同士の助け合いを重視したいのですが、レベルややる気の違いに差のある場合はどうしたらいいのでしょうか。How can I make students teach each other, and have autonomy in classroom when there’s few students who can’t participate well?

Q: 英語の間違いを恐れるなと言っても、入試や試験では間違いは許されません。どうしたらいいのでしょう。How can I convince the students that making mistakes in English is OK even if the educational system (entrance tests and comprehensive tests) doesn’t allow students to make mistakes?

Q: 生徒が主体的になる活動はどのようなものですか。I’d be interested in hearing more activities to motivate, teach and ‘student-center’ my students.

Q: 生徒のやる気に悪影響を与えないテストとはどのようなものですか。How do you control the test making/validity while not affecting the students’ motivation?

Q: ペーパーテストと生徒のモチベーションとの関連はどのようなものでしょうか。How does the difficulty of the paper test affect students’ motivation?

4. Teaching Grammar 文法指導

Q: 英語の歌はリスニングとグラマーの教材になりますか?How can we teachers effectively introduce English songs to help develop their proficiency in listening and English grammar?

Q: 文法をコミュニカティブに教える授業のためのハンドアウト作りはどうしていますか?I’d like to try to teach grammar communicatively. Did it take much time to make them?

Q: 生徒が正しい文法を習得させる方法を知りたいです。I would like to know more how to encourage students use correct grammar.

5. Communicative Language Teaching コミュニカティブな指導

Q: コミュニカティブアプローチの方法についてもっと教えてください。I would like to get more guidance and scaffolding on the “how to’s” of communicative teaching.

Q: 単語テストはコミュニカティブな指導と言えますか?Some schools demand students to do memorization test in class. Is it good or bad to lead learners to be communicative?

Q: スピーキング活動とライティング活動はどちらを先にするべきでしょうか。Speaking activities (e.g. presentations) and writing activities (e.g. essays) are good, but which should be done first?

Q:自立した学習者にするためにはどれくらい足場を作ったらいいのでしょうか。How much scaffolding is ideal for the students?

6. Writing ライティング指導

Q: ライティングは授業中にさせるのか宿題にするのか?Which part of writing activity should we do together in class and which for assignment at home?

Q: どうやって生徒のライティングを持続させるのか?How can I encourage students to write English sentences, keep them continuing?

Q: 読み手を意識したライティングはどうしたらいいのか?How could we, students, business person learn audience conscious writing?

Q: 生徒のライティングの間違いをただすのは大変な作業ではないですか?Correcting writing is very hard job. How many students do you have regularly?

Q: 高校でのライティングや文法の授業に使える楽しいアイデアを教えてください。I teach high school grammar and writing. Can you give me some ideas about how to teach grammar and writing lessons with interesting stages - gradual stages - like the ones you presented?

Q: ライティング指導の前に生徒の自己表現力を高めるためにはどうしたらいいですか。How to teach writing, moreover, how to teach or develop students’ ability to express themselves more fully.